AVONACU
© AVONACU 2013
Luxemburg
Berdorf Pasen 2003. Vrijdag 18/4/2003 Om 10.30 H vertrekken we voor onze eerste tocht van 13 Km. Daarvoor hebben we reeds inkopen gedaan in Diekirch want de innerlijke mens moet ook versterkt worden en dan het liefst met een goede riesling wijn. Vandaag gaat het via Grundhof naar Beaufort waar we aan de vijver van het kasteel lunchen. Daarna volgen we de vallei van de hallerbaach om vanin Vugelsmillen de directe route naar Berdorf nemen.Dit is een tochtje van een viertal uur met een echt stijle klim op weg naar Beaufort.In de valavond vergezellen Sofie en Nico ons. Er is veel wind maar toch smaakt de barbeque. Na een hartig maal met de nodige wijn duiken we de tent in. Zaterdag 19/4/2003. In tegenstelling tot vorig jaar is er terug een bakkerij/kruidenier in Berdorf. Zodoende moet je niet meer naar Echternach of wachten tot de winkelauto langsgekomen is.We doen de tocht "Berdorf" die in het boek "avontuurlijke wandelingen in de ardennen" staat van uitgeverij Lannoo.  Deze tocht van 20 Km gaat via trappen en ladders en over de "preekstoel" naar Mullerthal en zo terug via Kippiglay en Grundhof naar Berdorf. Het weer is goed maar het is barkoud zo een graad of 6-7. Zondag 20/4/2003. De tocht van gisteren is Sofie te zwaar bevallen en zij moet noodgewongen afhaken. Wij gaan langs de "Perekop" naar Echternach en zullen haar daar vergezellen om te lunchen. Daar Nico en Sofie niet voorzien waren op de koude nachten haken ze een dag vroegen af dan gepland. Wij vervoegen onze weg terug naar Berdorf maar langs de andere zijde van Echternach via Mélickshaff en Kalkesbach. Op die mannier hebben we er terug een tocht van 18 Km opzitten. Maandag 21/4/2003. Omdat we vrezen dat het zeer druk op de weg gaat worden breken we 's morgens direct de tent op en rijden we eerst een gans stuk terug. We verlaten de N4 in Pessoux om in Failon de wandeling "Sur les traces du bandit Delbrouck" te doen. Deze wandeling is er eentje van 12,9 Km welke je kan vinden op de schitterende site: www.escapades.be. In tegenstelling tot zaterdag is het bloedheet en op de 1,7 Km lange klim die de tocht kent is het echt puffen geblazen. Uiteindelijk keren we terug naar huis na een schitterende vierdaagse zonder een spatje regen.
Berdorf Pasen 2004. Als het kriebelt...moet je naar buiten en omdat de weergoden het Groorhertogdom Luxemburg gunstig gezind zijn de komende dagen laden we ons boeltje in de wagen en gaat het richting Berdorf. Zaterdag 10 april: Om 7 uur zijn we reeds op pad om de gevreesde files te vermijden wat ons ook lukt want om vijf na negen parkeren we in de ondergrondse parking van de "match" in Diekirch: inkopen doen. We slaan proviand in voor 3 dagen en kopen ook veschillende zakken droogvoer welke niet te koop zijn in Belgie. Ja, zelfs in april zijn we al bezig met de voorbereiding van onze nepalreis. Toch nog een paar flessen wijn meegraaien voor 's avonds en terug op weg. Op de camping aangekomen kezen we een plaatsje waar we volop van de ochtendzon kunnen genieten want men verwacht mooi maar koud weer met nachtvorst. Er is trouwens plaats genoeg want er is verrassenend weinig volk op de obligatoire Nederlanders na natuurlijk. Rond half twaalf zijn we al op weg voor onze eerste dagtocht welke ons via Grundhof naar Beaufort voert. Het stukje recht op recht naar de crete is een ware kuitenbijter maar eens boven genieten we van onze lunch met zicht op Beaufort en een paar reeën die aan de bosrand door de weide dartelen. Kasteel van BeaufortOok aan het kasteel in Beaufort is het vrij rustig, blijkbaar heeft de dagenlange regenperiode veel mensen afgeschrikt. Ons natuurlijk niet gelaten: hoe minder volk, hoe rustiger en des te meer genieten van de natuur.hallerbaach Langs de Hallerbaach keren we terug via het duivelseiland naar onze camping. In de valavond vallen er enkele spatjes water maar al bij al valt het nog mee want we kunnen zonder problemen onze goulash met puree buiten eten. Om 21.00H kruipen we al tussen de veren. Zondag 11 april: Vandaag staat de Fred Welder-toer op het programma. Dit is de langst uitgestippelde tocht van klein Zwitserland, meet 25 KM en je bent er zeker een dikke zeven uur mee zoet want er ligt geen 100 meter platte baan in verwerkt. Wel trappen, spleten, spelonken en alles wat je maar van een avontuurlijke wandeling kan en wil verwachten. Vooral de eerste helft van de tocht is vrij zwaar, het tweede gedeelte is iets makkelijker maar toch ook niet te onderschatten. Het stralende weer geeft de tocht nog een extra cachet ook al is het maar een graad of 10, ideaal om te wandelen. Eén keertje staat er zelfs een bordje van de overigens voortreffelijke markering (geel kruisje) verkeerd. Gelukkig hebben we door dat we de verkeerde richting opgaan en kunnen we op tijd corrigeren. 35 KM zou een beetje te veel van het goede zijn, toch zo vroeg op het jaar. Na een verkwikkende douche wagen we ons aan onze culinaire activiteiten: spaghetti. Het wordt algauw terug frisser zodat we samen met de kippen op stok (lees: in slaapzak) gaan. Maandag 12 april: Na even te zijn bekomen van de kou, het ijs hangt op de tent begeef ik mij op mijn bike om broodjes en croissants te halen bij de bakker in Berdorf. Toch gemakkelijk dat er terug een winkeltje is. Als wandeling kiezen we een verkorte versie van eentje welke we vorig jaar deden want we willen voor de files naar huis. Na een tocht van 3,5 uur zwoegen, welke o.a. loopt via de klimrotsen waar overigens enkel een twaaftal moedigen aanwezig zijn, gaat het terug naar ons belgenlandje. Eerst wel nog de benzinetank volgooien en sigaretten (foei) kopen.
Berdorf Augustus 2012. Wat voorafgaat: Mijn vader wil al een tijdje nog eens naar Petit Suisse in Luxemburg en we plannen de trip naar dit groene paradijs. Er duikt echter een probleem op want de week van vertrek wordt hij opgenomen in het ziekenhuis waarbij een pacemaker moet geplaatst worden. Voor hem zal het reisje dus moeten uitgesteld worden maar als wijzelf vernemen dat alles prima verlopen is  en mijn vader op vrijdag al naar huis mag, wagen wij het erop en vertrekken. Het is amper 2,5 uur rijden, dus zijn we sowieso snel thuis als het nodig is. Vrijdag 10/08/2012 Tien na zes en we zijn onderweg en dat is geen kwartier te vroeg want het is best druk op de ring rond Brussel ondanks de vakantie. Toch verloopt alles vlot zodat we nog voor acht uur kunnen ontbijten in Bastogne. Dan gaat het direct door richting Echternach waar we nog een korte stop maken om vervolgens naar ons startpunt van de wandeling te rijden: camping Martbush in Berdorf. Door het donkere bos, trappen op, trappen af gaat het via een wondermooi pad richting Mullerthal. Van hieruit nemen we de veldweg richting Hallerbach maar onderweg genieten we van onze picknick op een bank in de schaduw want het is snikheet. Ons flesje wijn leggen we te koelen in de beek om er na enkele minuten met volle teugen te kunnen van genieten. Van Hallerbach trekken we dan terug door het bos omhoog om tenslotte uit te komen op het pad vlak onder camping Martbush. Een prachtig tochtje van een dikke zes uur. We zetten onze tent op in camping Bon Repos, de kleinste van de drie met gratis wifi en met een totaal verbod op honden, super voor ons dus. Na een verkwikkende douche gaan we nog een hapje eten en verdwijnen dan in onze tent. Welterusten. Zaterdag 11/08/2012 Na de doortocht van de bakker rond half negen nemen we eerst tijd om rustig te ontbijten en dan zijn we terug op pad. We dalen af naar de hoeve in Grundhof om daar de weg over te steken en te beginnen klimmen op de andere kant. Eerst is er een zeer steil pad richting bos en van daaruit moeten we recht omhoog tussen de bomen. Eens je boven bent heb je een prachtig zicht op Beaufort, ons doel van vandaag. Als we bijna aan de grote hoeve zijn op de veldweg staan we oog in oog met een vos maar die kiest eieren voor zijn geld en neemt het hazenpad. Toch hebben we nog net tijd genoeg om hem digitaal vast te leggen. In beaufort drinken we een koffie en trekken dan door naar het kasteel van waar een prachtige wandeling begint richting Hallerbach maar we gaan niet zo ver en steken door in de richting van het hotel in Grondhof. Onderweg beleven we nog een incidentje tijdens het lunchen. We stallen onze picknick en fototoestellen uit op de tafel met banken. Nadat ik ons wijntje in de koele beek gelegd heb ga ik bij Jeannique zitten maar aangezien de bank niet vast staan vliegen we pardoes met al ons hebben en houden achterover. Gelukkig zijn we niet gekwetst en is ook ons ego niet geschonden want niemand heeft het gezien, althans dat denken we toch. Van hieruit begint de lange klim onder een schroeiende zon richting klimrotsen van Berdorf. Toch wel een prachtig klimgebied maar nog steeds overbevolkt als je het ons vraagt. Een half uurtje later zijn we terug op de camping al hebben we toch een klein acht uur gestapt vandaag. Terug onder de douche en op het terras van de minigolf lekker gaan eten, meer moet dat niet zijn. Zondag 12/08/2012 Na het ontbijt ruimen we alles op en rijden richting Diekirch maar omdat daar alles nog dicht is rond half tien rijden we we door naar de cactus supermarkt waar we nog wat lokale delicatessen kopen. Dan rijden we op een drafje huiswaarts want we willen nog een ruim bezoek brengen aan mijn vader die trouwens ondertussen terug helemaal de oude is en vraagt wanneer we gaan wandelen. Ik raad hem aan toch te wachten tot de draadjes van zijn operatie verwijderd zijn...