AVONACU
© AVONACU 2013
Thailand
Thailand 2000. Dit jaar niet naar de Bergen maar een vleugje cultuur opsnuiven in Thailand, het land van de glimlach, van temples en pagodas en een parchtige nature in het noorden. We hebben gekozen voor China airlines en beklagen het ons zeker niet, je moet dan wel vertrekken vanop Schiphol. We vertrekken op 12 juni en met het ochtendgloren komen we aan in Bangkok, stad van tegenstellingen, waar we drie dagen zullen blijven.In Bangkok wordt de reiziger onmiddellijk geconfronteerd met de moderne tijd. Een stad als Bangkok is het zenuwcentrum van een van de snelst groeiende economieën ter wereld. De sprookjesachtige romantiek van het oosten bestaat nog wel,maar is in die hectische drukte heel wat moeilijker te vinden dan in de tijd dat Anna Leonowens uit “The King and I” nog rustig met haar zeilschip over de rivier der koningen voer.Alle tegenstellingen die Thailand zo bijzonder maken zijn hier in versterkte mate aanwezig. Er is geen enkele andere plaats waar oude tradities zo duidelijk samengaan met een krachtig streven naar vooruitgang.a De eerste dag verkennen we de oude stad.We bezoeken Wat Saket (Wat betekent tempel) en de gouden berg en Wat Suthat met zijn alomgekende schommel. Daarna gaat het naar Dusit waar we Wat Indravigan met zijn 32M hoge staande Boeddha gaan bewonderen en Wat Benchamabophit, de marmeren tempel. ’s Avonds doen we nog een khantoke dinner met zijn typische thaise dansen. Op dag twee gaan we in de oude stad Wat Po nog bezoeken, de oudste en grootste tempel van Bangkok alsmede het voornaamste centrum voor openbaar onderwijs en traditionele geneeskunst. Daarna gaat het naar Chinatown en steken we de  Chao Phraya over om in Thon-buri aan te meren. Hier bezoeken we Wat Arun, de tempel van de dageraad. Op dag 3 gaan we in de oude stad nog naar Wat Mahatat, Wat Phra Kaeo welke de heiligste tempel is van Thailand en het grote paleis waar nog steeds belangrijke plechtigheden plaatsvinden in de dusit- troonzaal.  ’s Avonds verlaten we Bangkok vanuit Hua Lamphong Station en nemen we de trein naar Chang Mai. De nachttrein valt zeer goed mee en bij het krieken van de dag rijden we binnen in de roos van het noorden welke ook de op één na belangrijkste stad is van Thailand. We verblijven in het orchid hotel mede omdat de eigenares ons een gratis trip naar de stad aanbied. Een goede keuze want het valt reuze mee en haar man organiseert ook uitstappen en jungle tochten welke hoog aangeschreven staan in de “lonely planet”. Wij reserveren  een daguitstap naar de gouden driehoek en een driedaagse trekking. In Chang Mai kuieren we nog wat rond en bezoeken de voornaamste tempels. Er zijn bijna evenveel tempels als in Bangkok, ook al is de stad 45 keer kleiner. We hebben een dagtocht naar de gouden driehoek geboekt. Deze is het grensgebied tussen Thailand, Laos en Birma. Het roept beelden op van oa een ongetemde wildernis, prachtige vergezichten, afgelegen dorpen van bergstammen en voortvluchtige opiumbaronnen. De eerste stop maken we bij warmwaterbronnen op weg naar Chang Rai. Daarna gaat het naar Chiang Saen, een dorp gelegen aan de Mekong waar we de tempel van Chedi Luang bezoeken, in de gutsende regen. Na de lunch maken we een tocht op de Mekong en begeven we ons een uurtje in Laos. Mae Sai, de meest noordelijke stad van Thailand wordt door een brug gescheiden van Birma. Toeristen mogen echter niet meer zonder visum de brug over. Op de terugreis bezoeken we nog enkele bergstammen, oa de Akha afkomstig uit Tibet en de Mien afkomstig uit China. Een boeiende maar ook vermoeiende dag. De dag erna beginnen we aan een driedaagse jungle tocht. Orchid staat bekend om zijn “off the beaten” trekkings en geeft echt waar voor zijn geld. Een kort schema van de driedaagse:                 Vertrek Chang Mai                 Inkopen doen op de markt                 Bezoek aan Meo-stam                 Jungle walk                 Overnachting bij Karen-stam                 Jungle walk                 Olifantenrit                 Lunch bij Karen-stam                 Douchen onder waterval                 Overnachting bij Karen-stam                 Jungle walk                 Bamboe-rafting                 Bezoek tempel in Doi Inthanon National Park                 Stop bij Vachirathan waterval Na al dit fraais ging terug naar Chang Mai. We verblijven er nog een paar dagen want we moeten nog naar de “nightbazar” en de tempel van Doi Suthep, welke we bezoeken met een gehuurde motor. We verlaten Chang Mai per bus richtng Sukhothai. Daar aangekomen komen we in contact met een belg die er woont en getrouwd is met een thaise. Hij heeft er een lodge en met plezier verblijven we bij hem. J & J guesthouse is werkelijk een oase van rust. Vanuit Sukhothai doen we een dagtocht naar Si Satchanalai historical park. Si Satchanalai was in de dertiende eeuw één van dé belangrijkste satelietsteden toen Sukhothai nog de hoofdstad van centraal Thailand was. De stad is opgebouwd volgens een cosmologisch patroon. Centraal liggen de tempelcomplexen, met daarom heen de stadsmuren, rivieren en bossen. We trekken ook een dag uit om naar Sukhothai historical place te gaan welke op de werelderfgoedlijst van de UNESCO staat. De oude stad herbergt ongeveer 40 tempelcomplexen verspreid over een opppervlakte van 70 Km². Een dagje Kamphaeng Phet is ook zeker de moeite waard. Het complex ligt op de oostoever van de Ping en was ook in de 15de eeuw een satelietstad van het machtige Sukhothai. Met een vervelende busreis ruilen we Sukhothai om voor Ayutthaya. De ruïnes van de oude stad staan tussen de gebouwen van het huidige Ayutthaya. Behalve de vele Wat’s maakt vooral het boeddhahoofd welke verstrengeld is tussen de wortels van een boom een sterke indruk op ons. Genoeg over Ayutthaya en de trein op naar Khorat, naar het oosten dus. Khorat is een redelijk moderne stad waar weinig te zien is, maar is wel het vertrekpunt naar 2 enig mooie sites: Phanom Rung en Prasat Hin Phimai. Phanom Rung is een Khmer tempelcomplex gebouwd op een uitgewerkte vulkaan. Het ligt op de route naar Angkor Wat in Cambodja. Ook Phimai ligt op de doorgaande route naar de Khmer hoofdstad Angkor. Het was oorspronkelijk een bragmaans heiligdom maar werd aan het eind van de 12de eeuw een mahayana boeddhistische tempel. Deze twee complexen mogen niet in het programma ontbreken, ook al liggen ze eerder afgelegen. Een laatste keer begeven we ons op de trein en dit voor de terugtocht naar  Bangkok. De treinreizen zijn onvergetelijk want je rijdt er door prachtige landschappen waar bussen of taxis niet komen. We bereiken Bangkok in de avond. We hebben onze tocht goed ingedeeld want er resten ons nog 2 dagen om het één en ander te bezichtigen. We beginnen met het Vimanmek paleis. Dit is het grootste teakhouten gebouw ter wereld, telt drie verdiepingen en lijkt meer op een engels landhuis dan op een Thais paleis. Bij de bouw zijn ipv spijkers houten pinnen gebruikt. Ook trekken we voldoende tijd uit voor het nationaal museum. Het herbergt één van de grootste en compleetste collecties van zuid-oost Azië en biedt een schitterende kennismaking met de kunst, kunstnijverheid en geschiedenis van Thailand. De laatste dag besteden we volledig aan souvenirjagen. Spijtig genoeg zijn ook deze drie weken voorbij gevlogen en zit er niets anders op dan ons op een volgend avontuur te focussen. Wat is Azië toch prachtig!